Rad sa klijentima

Uvod

FacebookTwitterLinkedInPinterest

Rad sa ljudima može biti odlično iskustvo, ali i iscrpljujuće. Imaćete razne klijente – očekujte da će biti onih sa kojima ćete uvek želeti da radite, ali i onih za koje ćete žaliti što ste ih ikad upoznali. Za dobru saradnju je najvažnija komunikacija. Najbitnije je da i vi i klijent imate istu ideju šta treba da se uradi. Ukoliko niste sigurni šta klijent traži od vas, postavljajte pitanja. Bolje je da se dobro pripremite nego da predate projekat kakav klijent ne želi i da zbog toga obustavite saradnju. Utanačite sa klijentom koji je budžet i koji je rok za predaju projekta. Imajte na umu da se ništa ne podrazumeva i da sve treba da proverite sa poslodavcem.

 

Kada ste sve dogovorili, tražite sve napismeno. Stavljajući sve na papir, štitite i sebe i klijenta. Na taj način izbegavate situaciju da su postojali nesporazumi, a i štitite sebe od onih klijenata koji su problematični i koji bi hteli da se izvuku bez plaćanja. Najbolje je da uvek potpišete ugovor sa klijentom gde će biti navedene sledeće stavke:

  • Imena i klijenta i frilensera
  • Naziv projekta
  • Datum početka projekta
  • Rok do kada projekat mora da bude predat
  • Uslovi plaćanja – kada i kako ćete primiti uplatu
  • Posebni uslovi projekta
  • Potpisi i klijenta i frilensera

 

Obavezno navedite i koliko treba novca da primite ukoliko klijent ukine projekat. Tako ćete se zaštititi i biti sigurni da ćete dobiti novac za uloženi rad i ukoliko klijent povuče projekat. Možete uneti u ugovor i stavku da sve urađeno u projektu pripada Vama sve dok ne budete isplaćeni u potpunosti. Bitan deo rada sa klijentima je i redovna komunikacija. Obaveštavajte klijenta o napretku, zastojima, o svemu što utiče na projekat. Tražite fidbek od klijenta – na taj način ne samo da uklanjate mogućnost da pogrešite u radu, već stvarate i vezu sa kijentom. Klijenti će možda menjati neke detalje kako projekat bude napredovao. Kao frilenser morate biti fleksibilni, ali sve dok to ne utiče na Vaš rad i troškove. Ukoliko klijent traži nešto što zahteva još novca, to mu i recite.

 

I na kraju, ne morate prihvatati sve poslove koji Vam se ponude. Izbegavajte klijente koji imaju loše ocene od drugih frilensera, one koji postavljaju pitanja kao što su: „Ako mi se tvoj rad ne svidi, da li moram da ti platim?“, kao i one koji tvrde da su imali užasno iskustvo sa frilenserom iz Vaše oblasti. Istražite ko Vam nudi posao kako biste izbegli muke sa teškim klijentima.

Kako da primite uplatu?

FacebookTwitterLinkedInPinterest

oai50p1

Ukoliko radite u Srbiji sa srpskim klijentom, samo ćete poslati fakturu za urađen posao i primiti uplatu na račun. Međutim, uglavnom ćete raditi za strane klijente. Šta u tom slučaju?

Ukoliko osnujete firmu ili agenciju, možete primati novac preko nje. Obratite pažnju na to u kojoj regiji otvarate agenciju, jer nije svuda ista cena otvaranja i održavanja. Ukoliko otvorite agenciju u centru Beograda, troškovi održavanja će Vas koštati više nego u nekoj drugoj opštini ili gradu.

Kako da naplatite svoj rad?

FacebookTwitterLinkedInPinterest

PayPal – Možete lako primati uplate iz inostranstva, ali u ovom trenutku taj novac ne možete podići sa računa. Možete ga koristiti samo za druga plaćanja preko PayPal-a.

Payoneer – Ovo je debitna prepaid kartica Mastercard-a. Novac na računu je u dolarima, a u Srbiji se pri plaćanju automatski pretvaraju u dinare.

Skrill – je jedna od opcija i njega možete povezati sa karticom u banci. Naravno, deo novca koji primite će otići na troškove bankarskih usluga.

Devizni račun – najisplativiji način za primanje novca, ali nosi svoje rizike sa sobom. Ukoliko se Vaš posao razgrana i počnete da primate veće svote novca, mogu Vas zvati iz poreske uprave da provere poreklo uplata. Možda ćete morati do banke kako biste davali izjavu ko Vam to uplaćuje novac i zašto.

 

Svaki početak je težak, pa tako i upliv u frilenserske vode. Imajte na umu neke stvari:

-Ne morate da prihvatite svaki posao. Novac je bitan, ali bitnije je da izgradite ugled profesionalnog frilensera. Nekad ste zauzeti, a nekad vam se neće svideti posao ili klijent i to je ok.

-Održavajte balans. Iako nemate radno vreme, to ne znači da treba da spavate po ceo dan i da budete nedostupni ako vas klijenti zovu.

-Osnujte „Fond za crne dane“. Jedan projekat vam može doneti dosta novca, a onda može da usledi sušni period kada nećete imati posla. Tada će Vam novac od prošlog projekta dobro doći.

-Ne radite sedam dana u nedelji u bilo koje doba. Iako radite od kuće, to ne treba da znači da ćete uvek biti dostupni. Uspostavite neke granice sa klijentima tako što će znati u koje vreme mogu da Vas kontaktiraju, a kada ste nedostupni.

– Budite aktivni. Kada radite od kuće, lako možete upasti u kolotečinu. Podsetite se da je zdravo za Vas da izlazite, da se krećete i da vodite računa o svom zdravlju.

Vodič za frilensere