Tržište

Kako da se probijete na tržištu?

FacebookTwitterLinkedInPinterest

business_1

Osmislili ste gde ćete raditi, a sad je vreme da počnete da radite i zarađujete. Možete da se odlučite da poslujete pod svojim imenom i prezimenom ili da smislite ime koje će predstavljati Vas i Vaš brend. Bilo bi dobro da imate svoj logo koji ćete moći da koristite. Logo može biti veoma jednostavan – Vaši inicijali ili neki razrađeniji. Odluka je na Vama.

 

Dobra ideja je da napravite svoj sajt gde će potencijalni klijenti moći da vide Vaš rad. Nemojte komplikovati kada je reč o imenu sajta. Trebalo bi da bude nešto što je lako pamtljivo. Na sajtu treba da stoje informacije o Vama i Vašem obrazovanju. Bitno je da poslodavci mogu da vide koje usluge nudite.

 

Primeri Vaših radova iz prošlosti su veoma bitni. Svaki poslodavac želi da vidi portfolio osobe koju će zaposliti, posebno ako je reč o kreativnim poslovima koji se tiču umetnosti i dizajna. Nemojte zaboraviti da stavite i svoje kontakt detalje – broj telefona, imejl i, ukoliko želite, adresu. Fejsbuk stranica je, takođe, veoma korisna kada hoćete da se reklamirate.

Ukoliko se lično susrećete sa potencijalnim klijentima, dobra ideja je da napravite svoje vizit karte što možete učiniti prilično povoljno. Većina štamparija ne naplaćuje mnogo za ovu uslugu, a česte su i akcije na sajtovima koji nude kupone sa popustima.

Što se profesionalnije i ozbiljnije predstavite, veća je verovatnoća da ćete biti angažovani!

Kako da napravite svoj portfolio?

FacebookTwitterLinkedInPinterest

Već smo spomenuli važnost toga da imate svoj sajt na kom ćete prezentovati svoje radove kako biste se prikazali kao profesionalac kog poslodavac želi da angažuje. Kako izabrati radove za portfolio?

Prikažite samo one  na koje ste ponosni i za koje mislite da prikazuju Vaš rad na najbolji način. Pokažite raznovrsnost radova. Ako ste umetnik, prikažite više radova koji su rađeni različitim stilovima. Ako ste pisac ili novinar, prikažite članke koje ste radili na različite teme. Na internetu ćete naći različite sajtove koji vam omogućavaju da prikažete svoj portfolio. Istražite šta najbolje odgovara vašim potrebama.

www.Carbonmade
www.Portfoliobox
www.Behance
www.Squarespace
www.JournoPortfolio
www.Wordpress

Reklamiranje

FacebookTwitterLinkedInPinterest

Dok ne dođete do statusa gde ste već neko vreme u igri i ljudi Vas sami preporučuju, potrebno je da se reklamirate kako bi čuli za vas. Kao što je već rečeno, sajt je dobra polazna točka. Potrudite se da na vašem sajtu postoji sadržaj koji će privući potencijalne klijente. Pišite blog, članke, uradite podkast ili webinar. Privucite ljude da dođu na vaš sajt. Ako ste menadžer društvenih mreža, napišite studiju slučaja u kojoj ćete pokazati kako ste pomogli svom klijentu. Povezujte se sa ljudima na forumima, na konferencijama, napravite neki reklamni materijal kao što su majice, olovke, šolje ili šta god mislite da bi se ljudima svidelo. Istražite za koga biste želeli da radite i pošaljite mu mejl.

gadjanjemetejpg

Frilenserka Jovana Miljanović je istražujući kompaniju sa kojom je htela da sarađuje sročila direktoru mejl drugačiji od drugih. Naime, napisala mu je mejl u kojem je bez okolišanja navela 10 slabih tačaka kompanije i bila je jedina koja je pozvana da prezentuje svoje ideje u firmi. Nekad se isplati biti drugačiji.
*Zabeleženo na predavanju Jovane Miljanović u okviru Mreže mladih preduzetnika.*

Kako da odredite cenu svog rada?

FacebookTwitterLinkedInPinterest

Određivanje cene rada je veoma teško kada je reč o frilensingu. Kao frilenser, a posebno kao frilenser koji je na početku, teško je da odredite koliko ćete naplatiti klijentima. Ako naplaćujete premalo, misliće da ste amater. Opet, ako naplaćujete više no drugi, uzeće one koji su jeftiniji, a imaju portfolio sličan vama.

Kako odrediti cenu?

oevlx21-converted

Trošak plus profit je uobičajen način da odredite cenu. Samo odredite troškove potrebne za izradu proizvoda i dodate cifru koja će vam omogućiti da zaradite. Ukoliko ne proizvodite materijalan proizvod, ovakvo određivanje je nešto teže. Ali ako Vas neko angažuje na projektu, odredite cenu Vašeg sata imajući na umu koliki su Vaši mesečni troškovi kao što su hrana, stanarina i spram toga izračunajte koliko Vam je potrebno da budete plaćeni.

Cenu možete odrediti tako što ćete osmotriti tržište i pogledati koliko drugi frilenseri naplaćuju svoj rad. Na sajtovima kao što su freelancer.com i elance.com, možete pogledati cene drugih frilensera. No, morate imati na umu da frilenseri iz siromašnijih zemalja imaju niže cene rada – pisci iz Indije ili sa Filipina manje naplaćuju od pisaca iz Amerike. Iako to može uticati na smanjivanje cena rada svih frilensera, ipak klijenti radije angažuju frilensere sa svojih prostora.

Jedna od opcija određivanja cene je i plaćanje prema vrednosti rada. Ako treba da napravite logo za kompaniju, cena koju bi platila lokalna prodavnica nije ista kao cena koju bi platila neka bogata korporacija. Klijent plaća onoliko koliko misli da usluga vredi. Kod ovakvog načina određivanja cene, morate biti sigurni u sebe i morate da ispunite očekivanja.

Nisu svi projekti na mesečnom ili godišnjem nivou. Neki projekti su veoma kratki i tada je najbolje odrediti cenu po satu. Cena je dosta arbitrarna i zavisi od Vašeg iskustva i umeća. Ako naplaćujete 100 dolara po satu nešto što drugi naplaćuju 30, možda treba da revidirate svoju cenu. S druge strane, ako nalazite klijente koji su zadovoljni Vašom cenom od 100 dolara i voljni su to da plate, Vi i treba da naplaćujete svoj rad 100 dolara na sat. Ako niste sigurni da ćete moći da vodite računa o tome koliko sati ste radili i šta se sve računa kao radni sat, možete da naplaćujete svoje usluge prema danu ili prema nedelji. Još jedna opcija je da naplaćujete klijentima po završenom projektu. Ovakav način plaćanja često odgovara i klijentima, jer unapred znaju koliki će trošak imati.

 

SAVET

Dobra stvar je da imate malo niže cene od drugih. Možda Vam se to neće odmah isplatiti, ali ćete na taj način graditi svoj portfolio. Možda ćete na taj način uspostaviti i stalnu saradnju sa nekim klijentima. Ne brinite se, vremenom ćete moći da podignete cenu svog rada.

Gde da nađete posao?

FacebookTwitterLinkedInPinterest

Ako tek počinjete, postojeći sajtovi na kojima se unajmljuju frilenseri su dobar početak:

 

Iako se čini da je konkurencija velika, frilenseri nisu kompetitivni onoliko koliko bi se očekivalo. Nije loše da upoznate svoje kolege po opredeljenju i da razmenite iskustva. Ukoliko se dobro umrežite, može se dešavati i da Vam oni prebace poslove koje sami ne mogu da postignu da urade.

Ako želite da izgradite portfolio, a ne možete da nađete klijente, uvek Vam preostaje da uradite neke projekte bez naplate tj. besplatno. Kada već radite za slavu, a ne za novac, možete taj rad da poklonite nekoj neprofitnoj organizaciji. Na taj način pomažete nekom, gradite portfolio, a uvek postoji šansa i da će sledeći put, kada budu imali budžet za neki projekat, ljudi iz neprofitne organizacije zvati prvo Vas jer su imali dobro iskustvo u radu sa Vama. Dok ne postavite temelje svog frilens poslovanja, moraćete više da se trudite da se povežete i probijete.

Idi na sledeću lekciju (Rad sa klijentima) →

Vodič za frilensere